Sokovi za krepitev obrambnih moči, primerni tudi za diabetike

Če imate težave z uravnavanjem krvnega sladkorja, je pri  uživanju hrane in pijače potrebno nadzirati vnos živil, ki povzročajo hiter dvig glukoze v krvi. A to ne pomeni, da se je zato treba povsem izogibati tudi naravnim sokovom.

 

Ob težavah z uravnavanjem krvnega sladkorja neomejeno uživanje sokov seveda odpade. Vendar pa to ne pomeni, da jih moramo popolnoma opustiti, saj vemo, da imata ekološko pridelana sadje in zelenjava veliko koristih snovi, tudi če ju uživamo v obliki naravnega kakovostnega soka.. Zaradi vsebnosti C vitamina in cinka pomembno krepita naš imunski sistem, magnezij in kalcij pomagata razkisati telo, kar ravno tako krepi obrambne moči. Magnezij in klorofil pomembno sodelujeta v procesih razstrupljanja. Torej vse to nam lahko koristi pri krepitvi obrambe pred okužbo (virusi prehlada, gripe, bakterijske okužbe itd.).

Treba pa je vedeti, da imajo sokovi, čeravno kakovostni, nesladkani in iz ekoloških sestavin, višjo vsebnost ogljikovih hidratov kot sadje ali zelenjava, iz katerih jih pridobivamo.  Pri sladkornih bolnikih denimo je zato treba nadzirati količino zaužitih sokov. V pomoč nam je lahko naslednje:

Poznavanje GI (glikemičnega indeksa)

Pri nadzoru nad prehitrim porastom krvnega sladkorja ob zaužitju sokov se lahko opiramo na poznavanje GI osnovnih surovin, iz katerih je sok pridobljen. Živila so po GI razvrščena na lestvico od 0 do 100,  pri čemer živilo z GI 0 najpočasneje oz. sploh ne dviguje glukoze v krvi, medtem kot živilo z GI 100 to stori zelo hitro. Med GI 0 sodijo denimo živila, ki ne vsebujejo ogljikovih hidratov (npr. maščobe, meso, določena zelenjava, stevia …) in zato nimajo vpliva na dvig krvnega sladkorja. Med GI 100 pa umeščamo živila, ki vsebujejo veliko ogljikovih hidratov, ki se hitro sproščajo v obliki glukoze v kri. Mednje denimo uvrščamo živila  v obliki enostavnih ogljikovih hidratov (npr. glukoza), z zelo malo ali nič beljakovin, maščob ali vlaknin. Takšno živilo je npr. sladkor.

Sadje ima v primerjavi z zelenjavo običajno višji GI, a obe vrsti živil imata običajno nižjega od npr. izdelkov iz bele moke (kruh, peciva ...) itd. Zelo zrelo sadje ima zaradi več sladkorja višji GI indeks kot manj zrelo. Prav tako imajo naravni sokovi iz sadja ali zelenjave v primerjavi s surovim sadjem ali zelenjavo višji GI, saj jim med drugim s predelavo v sok zmanjšamo vsebnost vlaknin, sladkor pa je lažje dostopen.

Okusen in krepčilen ter primeren tudi za diabetike je npr. sok iz mešanice zelenjave in sadja. Naredimo ga iz zelene listnate zelenjave (npr. špinača, ohrovt …), gomolja zelene, kumare, z dodatkom nekaj malin, robid…, lahko tudi soka limone, grenivke ali pomaranče. Pijemo ga po požirkih, od pol do 1 deciliter dnevno. Pripravite si lahko tudi krepčilni sok samo iz paradižnika. Ta naj bi celo pomagal zmanjšati tveganje nastajanja krvnih strdkov, h katerim so diabetiki bolj nagnjeni. Priporočljiva količina je 2,5 dcl soka dnevno, tri tedne.

Poznavanje krušnih enot živil (BU)

Poleg poznavanja glikemičnega indeksa pri izbiri sokov pazimo tudi na podatek o krušnih enotah. Krušna enota nam pove, koliko je ogljikovih hidratov v določenem živilu. Ena krušna enota pomeni količino hrane, ki vsebuje 12 g ogljikovih hidratov. S tem podatkom diabetiki lažje načrtujejo svojo dieto in posledično potrebo po inzulinu. Po priporočilih stroke naj moški dnevno ne bi prekoračil 30 g, ženska pa 24 g sladkorja dnevno. Priporočljivo je, da imajo živila (vključno s sokovi) na embalaži navedeno informacijo o krušnih enotah.

Dr. Steinberger sokovi, primerni tudi za diabetike

Takšno informacijo najdemo na sokovih Dr. Steinberger, med katerimi številni pomagajo krepiti tudi telesno odpornost. Če denimo vidite zapis, da  100 ml soka ustreza eni krušni enoti, to pomeni, da je v decilitru soka 12 g glukoze. Diabetik na podlagi takšne informacije lažje prilagodi svoj jedilnik in po potrebi določi ustrezen odmerek inzulina.

Dr. Steinberger sokove odlikuje 200 letna tradicija skrbne predelave sadja in zelenjave v kakovostne nektarje in sokove. Kadar je to le mogoče, sokovi vsebujejo biološko pridelano sadje in zelenjavo. Sokovi so narejeni s posebnim postopkom hitrega segrevanja na nižjih temperaturah, kar zagotavlja obstojnost brez dodatkov konzervansov, hkrati pa sokovi tako ohranijo kar največ koristnih vitalnih snovi. Večina sokov ne vsebuje dodanega sladkorja.

Poglejmo le nekaj Dr. Steinberger sokov, ki so še posebej primerni za podporo ohranjanja zdravja v mrzlih mesecih:

Sok Rakitovec vsebuje kašo iz rakitovca in prašek iz acerole.

100 ml soka iz rakitovca vsebuje 500 mg vitamina C. V 1 jedilni žlici (približno 15 ml) je 75 mg vitamina C, kar ustreza 94 % dnevnega vnosa. Vitamin C v tem pripravku izvira iz rakitovca in acerole in ni dodan umetno. Vitamin C pripomore k normalnemu delovanju imunskega sistema, zmanjševanju utrujenosti in povečanju absorpcije železa. Sok ni sladkan.

Priporočena dnevna količina za odrasle in mladostnike od 14. leta je  2 veliki jušni žlici na dan (2 x 15ml). 460 ml soka ustreza 1 BU (krušna enota), kar pomeni, da diabetiki z lahkoto zaužijejo priporočen dnevni odmerek.

Sok aronije je nerazredčen sok iz biološko pridelanih aromatičnih jagod aronije, ki rastejo v vzhodni Evropi. Iz vsake jagode je sok iztisnjen le enkrat – tak način izdelave zagotavlja široko paleto naravnih sestavin iz sadežev. Plodovi aronije vsebujejo minerale kot so železo, kalcij, baker, jod, bor, molibden, mangan, kalij in kobalt ter vitamine A, B (B9,B6,B2), C, E in vitamin P, ki spodbuja pravilno delovanje in absorpcijo vitamina C, betakaroten, kalij, kalcij, mangan, jod in fosfor.  Vsebuje tudi čreslovine, flavonoide, antocianine. Zaradi izjemno dobre sestave ima sok iz aronije tudi močan antioksidacijski učinek. Redno pitje soka lahko izboljša delovanje prebavnih in sečnih organov, jeter, srca, imunskega sistema, kapilar in tkiv v telesu.

Običajno se priporoča uživanje 100 ml soka 3-krat na dan. Diabetiki pa naj to količino ustrezno prilagodijo. 100 ml soka ustreza 1 BU.

BIO zelenjavni sok je pridobljen iz biološko pridelane zelenjave (paradižnika, korenčka, rdeče pese, zelene, kumaric, kislega zelja, čebule in paprike) ter je popolnoma naraven, brez dodanih konzervansov. Dodana mu je jodirana sol, tako da je še posebej primeren za vse, ki jim primanjkuje joda. S skrbno predelavo zelenjave so v soku ohranjeni vsi pomembni elementi, predvsem minerali, vitamini in vlaknine. Priporoča se npr., kot dodatek k enolični prehrani, v kateri je premalo zelenjave. Sok uživajte po potrebi. Če želite, ga lahko tudi razredčite z vodo, pogrejete in pripravite kot okusno juho.

Sok se lahko zaužije večkrat dnevno od 100 do 200 ml, samostojno ali kot topla juha.

Sladkorni bolniki naj upoštevajo, da 145 ml soka ustreza 1 krušni enoti.

Bio napitek iz pšenične trave z izvlečkom zelenega čaja, jabolčnim sokom, gostim sokom iz agave, limoninim sokom in mikroalgami. Vsebuje najmanj 20 % delež sadja.

Mnoge ljudi že stoletja prevzema ideja o pripravi napitka iz svežih, komaj skaljenih pšeničnih trav - ta sok ponuja prav to. Napitek iz pšenične trave je temelj marsikaterega naravnega zdravljenja, saj ima izjemne lastnosti pri regeneraciji teles. Vitamini iz jabolk, limone in sok agave pripomorejo k boljšemu imunskemu sistemu. Zeleni čaj pa zaradi visoke vsebnosti polifenolnih spojin ščiti delovanje srca in ožilja. Kofein, ki ga vsebuje zeleni čaj, deluje spodbujevalno na centralni živčni sistem in tako prepreči utrujenost in zaspanost.

Priporoča se, da zaužijete 100 ml napitka dnevno, najbolje po zajtrku.

Sladkorni bolniki morajo upoštevati, da 127 ml soka ustreza 1 krušni enoti.

Besedilo: Adriana Dolinar