Zdravje ledvic in sol

Da so ledvice v neravnovesju, nam pove tudi hrepenenje po slanem. Je torej sol dobra ali slaba za ledvice? Je vseeno, kakšno sol uživamo? Kaj pa sol v primeru težav z ledvicami?

Ledvice nimajo le pomembne vloge pri čiščenju telesa. Izguba ravnovesja ledvic zato lahko vpliva ne le na porast toksinov v telesu, ampak npr. tudi na kislo bazno ravnovesje, regulacijo vode, krvnega tlaka, moč imunskega sistema, zdravje kosti in še kaj.

Ledvica in razstrupljanje

Zdravje ledvic je pomembno za čiščenje telesa. Ledvica dnevno prefiltrirajo 180 litrov krvne plazme. Iz krvi odstranjujejo v vodi topne toksične snovi (npr. težke metale, kot so kadmij, živo srebro in drugi) in odpadne stranske produkte beljakovin (amoniak, urea …). Ko zdravje ledvic zaniha, se lahko počutje močno poslabša. Zaradi zastoja čiščenja telesa se lahko pojavi glavobol, utrujenost, srbečica kože, metalni okus v ustih, zadah po amoniaku itd.

Ledvica in kislo bazno ravnovesje

Ledvice regulirajo kislo bazno ravnovesje telesa. pH krvi mora biti med 7.35 in 7.45. Če je kri preveč kisla, ledvice izločajo kisline prek urina, zadržujejo pa baze in s tem zvišajo pH krvi ter obratno. Ob tem se npr. lahko zgodi, da je urin tako močno koncentriran s kislimi presnovki, da se lahko nadraži ali celo vname sluznica sečil. Npr. maratoncem (fizičen napor zakisa telo) se nemalokrat zgodi, da neposredno po maratonu sečnica peče ob uriniranju.

Ledvice in regulacija vode v telesu

Ledvice skrbijo za regulacijo vode v telesu. Ko pijemo premalo in smo dehidrirani, ledvice rešijo nastalo situacijo tako, da formirajo manj urina. Na ta način se voda zadrži v telesu in je na voljo za nujne funkcije telesa. Ta fenomen npr. zelo dobro poznajo zaposleni na blagajnah, kjer so delovne razmere takšne, da namenoma ne pijejo, saj si ne morejo privoščiti več odmorov za stranišče. Kadar pijemo preveč (več kot 2,5 litra), ledvice tvorijo več redkega urina, posledično tudi pogosteje opravljamo malo potrebo.

Za optimalno preskrbo telesa z vodo je med drugim pomembna tudi pravšnja količina zaužite soli. Če je te premalo, bomo kljub pitju ustreznih količin vode (2- 2,5 litra ob normalnem psihofizičnem stanju) dehidrirani, saj se bo voda prehitro izločala iz telesa. Če npr. odhitite na malo potrebo pol ure po pitju kozarca vode, povečajte vnos soli.

Ledvice in krvni tlak, kosti, imunost, kri …

Ledvice uravnavajo tudi krvni tlak, pretvarjajo vitamin D v aktivno obliko in sodelujejo pri nastajanju rdečih krvničk. Zato tudi zdravje srčno-žilnega sistema, čvrstost kosti, dobro delovanje imunskega sistema ter preskrba telesa s kisikom zavisi od zdravja ledvic.

Ledvice in ravnovesje elektrolitov

Poleg naštetega pa ledvice uravnavajo tudi ravnovesje elektrolitov. Slednje vzdržujejo tako, da elektrolite po potrebi bodisi odstranjujejo iz krvi v urin ali pa zadržijo in vrnejo nazaj v krvni obtok. Ravnovesje elektrolitov (natrijevih, kalijevih, fosfatnih, kalcijevih, magnezijevih in drugih ionov) je pomembno za ohranjanje zdravja. Naj v zvezi z zdravjem ledvic posebej izpostavim dva elektrolita.

Na+ (natrijevi ioni) so pomemben elektrolit zunajcelične tekočine. Vplivajo na številne kemijske procese, predvsem v živčnih in mišičnih celicah. Nadzirajo in regulirajo volumen telesnih tekočin in uravnavajo vodno ravnotežje telesa. Ko npr. pojemo preveč soli (NaCl), to lahko hitro občutimo v presežku vode v telesu (npr. rahlo nam otečejo noge, roke …). Ko vnos soli zmanjšamo, pa težava izzveni. Natrij v telo večinoma vnašamo s soljo in slano hrano, npr. s suhomesnatimi  izdelki in ostalimi predpripravljenimi jedmi. Višek natrija se izloča v glavnem z urinom, manj z blatom in znojem. Odstopanja v koncentraciji natrija lahko privedejo do resnih zdravstvenih težav. Škodljiv presežek natrija (in obenem primanjkljaj kalija) v telesu povezujejo ne le s težavami na ledvicah (med katerimi je tudi kronično obolenje ledvic), ampak tudi z zobno gnilobo, visokim tlakom, srčnim infarktom in možgansko kapjo.

K+ (kalijevi ioni) so v nasprotju z natrijevimi pomemben elektroliti znotrajcelične tekočine, kot nazorno pokaže slika. Regulirajo aktivnost encimov in vsebnost vode v celicah.  Kalij med drugim sodeluje v reguliranju kislo baznega ravnovesja in sodeluje pri prenosu električnih živčnih impulzov v srčni mišici. Motnje v nivoju kalija zato lahko med drugim slabo vplivajo na kislo bazno ravnovesje in na delovanje srca. Kalij pa je znan tudi kot zaščitnik ledvic. Pomanjkanje kalija zato vodi tudi v težave na ledvicah.

Kalij v telo vnašamo s hrano, bogato s kalijem (npr. avokado, datlji, fige, rozine, banane, grenivke, pomaranče, špinača in ostala zelena listnata zelenjava, paprika, paradižnik, brokoli, redkvica, solata, arašidi, sončnična semena, leča …). Presežki kalija se izločajo z urinom, blatom, znojenjem in s slino. Pomembno je vedeti, da se več kalijevih ionov izloča iz telesa, ko je natrija v telesu preveč in obratno! Da je natrija v telesu preveč, pa ni krivo le prekomerno začinjanje jedi s soljo. 

Zdravje ledvic in sol

Sol je nedvomno pomembna za življenje in zdravje, vključno z zdravjem ledvic. Npr. slan okus je v tradicionalni kitajski medicini povezan z ledvicami. Če npr. hrepenimo po slanem, nam ledvice sporočajo, da potrebujejo sol, da bi se lahko povrnila v ravnovesje.

Privoščite si zato kakovosten rahlo slan prigrizek, če začutite potrebo po soli. Npr. v vročih dneh jo boste zaradi vročine in znojenja (izgube soli) pogosteje začutili. Če se pozorno opazujete, boste lahko opazili, da vam včasih določena jed (isto začinjena s soljo) ni dovolj slana, včasih pa vam je preveč slana. To ni napaka kuharja, ampak je komunikacija vaših ledvic z vami. Prisluhnite jim in zadovoljite njihovo potrebo. Ni brez razloga na mizi ob jedi vedno postrežena tudi sol!

Je vseeno, kakšno sol uživamo?

Vsaka sol ni iste kakovosti, zato bo lahko telo določeno vrsto soli težje prenašalo. Npr. vsebnost natrija v primerjavi z ostalimi elementi ni pri vseh vrstah soli enaka. Od vseh različic soli je najslabša izbira rafinirana in jodirana sol oz. tki. bela namizna sol. Ta vsebuje 99,5 odstotka natrija in klora (NaCl) ter 0,5 % kemikalij. Slednje se med drugim soli dodajajo proti strjevanju. Med kemikalijami je lahko tudi trikalcij fosfat, ki slabo vpliva na ledvice. Ta poveča nevarnost za ledvične kamne, že obolele ledvica pa še dodatno obremeni.

Mnogo bolj zdrava izbira, tudi zaradi boljšega razmerja natrija v primerjavi z drugimi elementi, je naravna kamena sol, morska nerafinirana sol, solni cvet ali zeliščna sol pripravljena z eno od omenjenih nerafiniranih soli. Npr. A. Vogel Herbamare zeliščna sol, ki je na voljo tudi v bolje založenih Mercator trgovinah, pripravljajo iz svežih ekoloških zelišč, zelenjave in  nerafinirane morske soli. Ker so zelišča in zelenjava dodana soli sveža in ne posušena, Herbamare soli odlikuje intenziven vonj in okus. S takšno soljo boste zato začinjali manj, kar je dobrodošlo v primeru, da želite zmanjšati obremenjenost telesa z natrijem in tako povečati vsebnost kalija.

Sol v primeru težav z ledvicami

Če imamo težave z ledvicami (simptomi zanje so npr. slabokrvnost, visok tlak, srbenje, otekline, penast urin, zadah po amonijaku, kovinski okus, pogosto uriniranje, temen urin …) in je celo priporočena dieta z manj natrija, lahko posežete po A. Vogel Herbamare Diet zeliščni soli. Ta je mešanica svežih ekoloških zelišč in zelenjave, kalijevega in magnezijevega klorida ter alge Kelp (naravni vir joda).  Zaradi nizke vsebnosti natrija je ta sol posebej primerna za vse, ki naj bi ga zaužili čim manj. Ker pa vsebuje tudi zeleno, česen in peteršilj, ki so znani krepilci ledvic, bo dodatno v pomoč pri okrevanju ledvic.

Pogosto spregledani ukrepi za znižanje natrija

Sol resda vsebuje veliko natrija, a kot kaže, naj ne bi bila epidemija kroničnih obolenj sodobnega človeka tako trdno povezana samo s prekomernim uživanjem soli. AHA (Ameriško združenje za zdravje srca) ugotavlja, da je problem predvsem kopičenje natrija v telesu. 75 % tega elementa pa v telo pride predvsem s procesirano hrano. Ta poveča natrij v telesu iz vsaj dveh razlogov.

Klasična predelovalna industrija hrane običajno uporablja najcenejše sestavine. Med slednjimi je tudi bela namizna sol. Ker ta od vseh soli vsebuje največ natrija v odnosu do drugih elementov, se vsebnost natrija v predelanih živilih močno poveča (v primerjavi z vsebnostjo natrija v nepredelanih živilih). Podobno je v restavracijah. Torej z nakupom predpripravljene pice, kosil, namazov in ostalih predelanih slanih jedi ali z uživanjem hrane v restavracijah zaužijete več natrija, kot bi ga če bi jedi pripravljali sami. To je še en razlog, zakaj je bolje kuhati doma in jedi pripravljati z naravno, nerafinirano soljo ali z omenjeno zeliščno soljo.

Dodaten razlog za kopičenje natrija v telesu je tudi prekomerno uživanje (zlasti enostavnih) ogljikovih hidratov (bel kruh, peciva, testenine … ) in sladkorja. Obremenjujoč je tudi alkohol. Ob zaužitju teh mora telo za njihovo presnovo porabiti tudi veliko kalija. Če nivo kalija v telesu upade,  to poveča zadrževanje natrija v telesu. Posebej ob slabšem delovanju ledvic se raje izogibajte tem jedem. Bolje kot z uživanjem žit je za ogljikove hidrate dobro poskrbeti  z zelenjavo. Da bi popravili razmerje Na:K uživajte predvsem hrano, ki vsebuje veliko kalija. Privoščite si npr. pogosto avokado, veliko skledo mešane zelenjave in zelenjave nasploh. Dodatno telo napojite s kalijem tudi s svežimi sokovi, npr. iz paradižnika, kumaric, grenivke itd.

Besedilo: Adriana Dolinar