Koristni članki

Kako dolgoročno krepiti imunost otrok in odraslih


Človeški imunski sistem je zapleten mehanizem, ki ga opravljajo kostni mozeg, vranica, bezgavke, priželjc, tonzile, limfne žile, jetra, pljuča in tudi črevo. Poteka s pomočjo imunskih celic, med katerimi so najpomembnejše bele krvničke, ter topnih snovi, kot so na primer protitelesa in druge sporočilne molekule.

Da je dober imunski sistem izrednega pomena za naše zdravje, nam ni treba posebej povdarjati, saj je njegova najpomembnejša naloga ravno ta, da nas varuje pred boleznimi, ki jih povzročajo bakterije, virusi, glive, zajedalci ter rakaste celice. Velikokrat dobimo koristen nasvet šele, kadar zbolimo. Bodimo tokrat korak pred tem in poskusimo imunski sistem podpreti že prej in na dolgi rok.

Da si ne zadamo nemogočega, moramo povedati, da ne drži, da človek z normalno imunostjo nikoli ne zboli, pač pa zboli redkeje in kadar zboli, bolezen premaga v krajšem oziroma za to bolezen normalnem času. Ravno nasprotno je človek s slabim imunskih sistemom bolj dovzeten za okužbe, preboleva jih dalj časa in pogosteje z zapleti osnovne bolezni.

Ker vemo, da poleg imunskega sistema telo pred mikroorganizmi ščitijo tudi  fizične pregrade, kot sta koža in sluznice, ni vseeno, v kakšnem stanju so. Površino kože in sluznic na primer naseljujejo naravno prisotne bakterije, ki so neškodljive. Še več – preprečujejo naselitev in razrast škodljivih mikroorganizmov. Tako imenovana naravna mikroflora na naši koži in sluznicah nas pravzaprav varuje pred boleznimi dihal, sečil, prebavil, spolovil, ter ne nazadnje tudi oči in ušes. Iz navedenega lahko hitro sklepamo, da ni vseeno, kako negujemo kožo, kaj nanjo nanašamo, kakšen zrak vdihujemo, morda celo kadimo. Pomembno je, kakšna je naša prehrana in črevesna flora, v kakšnih količinah uživamo alkohol in ali skrbimo za dovolj gibanja in počitka. Poskusimo razčleniti najpomembnejše ukrepe.

Spanje je pomembno

Večina priporočil glede spanja omenja številko okoli 7 do 8 ur. Če imate majhne otroke, ki vas prebudijo vsakih nekaj ur, to verjetno ne bo dovolj, če pa spite kakovostno in v kosu, boste verjetno dovolj spočiti in z veliko energije že po 6 urah. Priporočljivo je, da čas pred spanjem namenite umirjanju in sproščanju in ne miselnemu ali fizičnemu naporu. Z upoštevanjem omenjenih ukrepov boste tudi hitreje in lažje zaspali.

Prehranjujte se redno in kakovostno

Da moramo zaradi visoke vsebnosti vitaminov in mineralov jesti veliko raznolike sveže zelenjave in sadja, so nas učili že v vrtcu. Napotki se skoraj niso spremenili. Morda je več znanega o koristi uživanja neoluščenih žit in izdelkov iz njih. Tako je zaradi vsebnosti dragocenih rudninskih sestavin, vitaminov in beljakovin v ovojnicah žit dobro, da jih uživamo neoluščena oziroma v obliki polnovredne moke. Pozorni bodimo tudi na ekološko pridelavo, sicer bomo skupaj z ovojnico žit zaužili tudi pesticide, ki se ravno v njej nahajajo v največji meri. Za dobro, koristno črevesno floro poskrbimo tako, da uživamo dovolj balastnih snovi, prebiotikov, ki predstavljajo hrano za koristne črevesne bakterije in so predvsem prisotni v rastlinski hrani (ječmen, pšenica, oves, laneno seme, cikorija, stročnice …). Odličen prebiotik je tudi mlečnokislinsko fermentirana sirotka, ki jo lahko kupite v obliki tekočine pod imenom Molkosan (link). V njej prisotna mlečna kislina ustvarja v črevesju ugodne pogoje za življenje koristnih črevesnih bakterij. Če je naša črevesna flora dobra, imamo dobro in urejeno prebavo, hkrati pa zdrava črevesna flora omogoča dobro absorpcijo hranil, vitaminov in mineralov, kar koristi našemu telesu in imunskemu sistemu.

Obroke hrane pripravljajte redno in si pri jedi vzemite čas. Če hrano na hitro, morda celo med potjo ali med burnim pogovarjanjem na hitro goltate, to ne bo dobro za vaša prebavila. Zraven boste pogoltnili večjo količino zraka, ki vam bo delal težave z napenjanjem, bolj verjetno je, da se vam bo spahovalo in da vas bo bolel želodec, pa še hrane ne boste dobro prežvečili.

Opustite škodljive razvade

Kajenje in pretirano uživanje alkohola opustite čimprej. Poskrbite, da tekom celega dneva popijete dovolj sveže vode. Otrokom lahko pripravite nesladkane zeliščne čaje ali pa vodi za boljši okus primešajte manjšo količino soka s 100% sadnim deležem.

Poskrbite za redno gibanje sebe in otrok

Ni potrebno, da se vpišete na organizirano vadbo, dovolj je že hitra hoja, pri kateri se vam dvigne srčni utrip. Z raznolikimi športnimi dejavnostmi se boste razvedrili, kar vam bo pomagalo pri obvladovanju stresa, za katerega je znano, da slabo vpliva na imunski sistem. Tudi otroci potrebujejo dnevno veliko gibanja. Že s tem, ko so na svežem zraku, bo manj verjetnosti za okužbe, ki se pojavljajo predvsem v letnih časih, ko se večino časa zadržujemo v ogrevanih in slabo prezračenih prostorih. Lovljenje, skrivanje, plezanje, kolesarjenje, rolanje in poleti plavanje je le nekaj namigov, kako otroke lažje pripravite do gibanja kot zgolj s sprehodi, za katere je otroke težje motivirati.

Skrbite za kožo

V današnjem času je pogosta navada prepogosto tuširanje in umivanje. Drži, da ne moremo po svetu hoditi zanemarjeni in neprijetnega vonja, vendar tudi pretiravanje ni dobro. Zelo je pomembno, da pri umivanju ne uporabljamo agresivnih kozmetičnih preparatov, ki s kože odplaknejo vso maščobo in s tem tudi koristni zaščitni sloj. Dovolj bo le voda in na izpostavljenih predelih malo mila s koži prilagojenim pH-jem. Razkužila v vsakodnevni uporabi niso potrebna, saj tudi življenje v “sterilnem” okolju za naš imunski sistem ni dobro, ker je le-ta tedaj premalo aktiven.

Obvladujte stres

Pogosto slišimo napotek, da se moramo izogibati stresu. Ker to žal ni vedno mogoče, nam ne preostane drugega, kot da se z njim soočimo, se ga zavemo ter poskusimo omiliti njegove negativne učinke. Verjetno nihče ne pomisli, da ima stres zelo močan vpliv na delovanje imunskega sistema. Poskusimo se z njim spopasti tako, da mu kot protiutež dodamo več sproščanja, si privoščimo kopel ali masažo, ali pa namenimo več časa za sprehode v naravi. Vsak zase bo najbolje ocenil, kaj ga sprošča in mu pomaga. Če to ni nič od pravkar zapisanega, pa je morda druženje s prijatelji ali kakšen hobi. Razmislite!

Farmacevti pogosto opažamo trend, da je potrebno za imunski sistem poskrbeti “od zunaj”. Če dobro razmislimo, gre za prelaganje odgovornosti za svoje zdravje. Seveda je lažje kupiti nekaj za odpornost, kot povsem spremeniti življenjski slog, vendar vas tokrat nagovarjamo ravno k dolgoročnim preventivnim ukrepom, ki niso tako radikalni. Z zavedanjem in dobro voljo jih bo lažje upoštevati, če pa nam kljub temu odpornost pade, lahko v lekarnah dobimo kakovostna zdravila rastlinskega izvora z dokazano učinkovitostjo in varnostjo, kot je na primer Echinaforce z izvlečkom ameriškega slamnika. Dodatek vitaminov in mineralov je smiselen takrat, ko ustreznega vnosa ne moremo zagotoviti z raznovrstno zdravo prehrano, medtem ko lahko porušeno ravnovesje črevesne flore popravimo  s probiotiki  - mlečnokislinskimi bakterijami.

Rebeka Koželj, mag. farm.

© 2006-2017 FARMEDICA d.o.o. Ljubljana. Vse pravice pridržane. Izvedba Futurmedia.