Koristni članki

Koristi ozaveščene telesne aktivnosti


Kako se Tai chi in Qi gong razlikujeta od klasičnih načinov razgibavanja (tek, kolesarjenje, fitnes ...) in zakaj so koristi takšne telesne aktivnosti veseli zlasti starejši?

Z zavestjo v gibanje

Obe tradicionalni umetnosti gibanja izvirata iz Kitajske. Od klasičnih načinov razgibavanja se razlikujeta v marsičem. Takšno gibanje je kombinacija izvajanja serije določenih drž telesa z nežnimi, plesu podobnimi počasnimi gibi in to brez pavz (https://www.youtube.com/watch?v=skj69i5usgI - Tai Chi Chuan by a Shaolin Monk in Nature - Zenitude Experience). Med gibanjem globoko in naravno dihamo, osredotočeni (podobno kot v meditaciji) na telesne občutke med gibom. Gre za ozaveščeno gibanje v smislu »tukaj in zdaj«. Povedano drugače, vsak gib je izpeljan s prisotnostjo razuma in zavesti, kar mnogi zaznajo v občutku premikanja energije oz. toplote po telesu. Pomembna razlika v primerjavi s klasičnim načinom razgibavanja je tudi v tem, da so vsi gibi krožni in nikoli prisiljeni. Mišice so sproščene in ne napete. Sklepi niso polno iztegnjeni ali pokrčeni. Vezivno tkivo ni raztegnjeno itd.

Majhen časoven vložek za veliko koristi, kar cenijo zlasti starejši

Tako ozaveščene vaje, ki trajajo vsak dan vsaj 20 minut, prinašajo številne koristi, saj pokrivamo potrebe po fizični aktivnosti in zdravju obenem. Vse pogosteje se za ta način telesnega udejstvovanja odločajo prav starejši, saj je nežen, varen in učinkovit tudi pri blaženju kopice težav, s katerimi se ti srečujejo. Tak način vadbe jim, po mnenju Ryan Malone, ki svetuje, kako čim bolj celostno zadovoljiti potrebe starejših, prinaša najmanj 12 koristi. Katere so te?

  1. Sproščanje zaradi stresa prizadetega telesa.
  2. Ker omogoča globoko dihanje, se vsa tkiva dodobra oskrbijo s kisikom.
  3. Zmanjša se izguba kostne mase pri ženskah v menopavzi.
  4. Izboljša se moč, vzdržljivost in gibčnost telesa. Če ga izvajamo redno, ga po učinku lahko primerjamo z vzdržljivostnimi treningi in hitro hojo. Gibanje, ki vključuje celo telo, okrepi zgornji in spodnji del telesa, saj se med drugim okrepijo mišice rok, ramen, hrbta, trebuha in nog.
  5. Pomaga pri bolečinah zaradi artritisa. Več študij je ocenjevalo učinke tai chija tudi na izboljšanje težav zaradi osteoartritisa. V osnovi so preiskovanci opažali kratkotrajno zmanjšanje bolečine, okorelosti in izboljšanje fizičnih funkcij. Poleg tega se je izboljšalo ravnotežje in zmanjšalo tudi depresivno počutje, ki te težave pogosto spremlja. V 12 tednov trajajoči raziskavi, kjer so primerjali taj chi in fizioterapijo kolena, prizadetega zaradi osteoartritisa, pa so ugotovili, da sta obe  vrsti gibanja enako učinkovito zmanjšali bolečine za celo leto. Tudi raziskave izvajanja qi gonga, ki so sicer redke, kažejo na zmanjšanje simptomov osteoartritisa.
  6. Zniža se povišan krvni tlak
  7. Ker zahteva povezanost telesa, razuma in duha, olajša pretok vitalne energije v telesu. Qi je vitalna življenjska energija, ki se pretaka po telesu. Kjer pride do oviranja pretoka energije, se pojavijo težave in bolečine. Tai chi vaje naj bi odpravljale blokade v pretoku Qi energije in tako pomagale pri mnogih težavah ali obolenjih.
  8. Več energije je posledica sproščanja endorfinov, takšna telesna vadba namreč ne povzroča njihovega izčrpavanja.
  9. Poveča se mentalna kapaciteta in koncentracija.
  10. Izboljša se ravnotežje in stabilnost, med drugim tudi zaradi okrepitve kolen in gležnjev. Posledica izboljšanja ravnotežja je tudi manj nevarnosti za padce. Ti so zlasti pri starejših eden glavni razlogov za zlom kolka ... in poslabšanja kakovosti življenja. Propriocepcija – pravilno zaznavanje telesa v prostoru, se s staranjem zmanjšuje. Tai chi pa naj bi ta čut pomagal obnavljati.
  11. Spodbuja hitrejšo regeneracijo po možganski kapi in srčnih napadih.
  12. Izboljša stanje Alzheimerja, multiple skleroze in Parkinsona.

Varna telesna aktivnost

Za izvajanje tai chi in podobnih vaj ne obstajajo kontraindikacije, prav tako naj tai chi ne bi imel stranskih učinkov oz. niso znane hujše poškodbe po prakticiranju te telesne aktivnosti.

Takšne vaje si zato lahko privošči vsak, pa naj si bo čil in zdrav ali pa bolan. Koristi opažajo tudi okrevajoči po operaciji. Oba tai chi in qi gong se smatrata kot varni metodi tudi za razgibavanje v primeru težav, kot je že omenjeni osteoartritis, ko je gibanje precej omejeno ali celo oteženo. Nekateri sicer po izvajanju teh vaj zaznavajo rahlo povečanje bolečine v mišicah ali sklepih, a bolečina je le začasna. Najverjetneje se ta pojavi, ko telo poskuša ponovno vzpostaviti energijsko pretočnost skozi oboleli predel telesa.  Če do tega pride, lahko telesu pri obvladovanju bolečine pomagamo na naraven način npr. z gelom iz cvetov arnike (npr. A. Vogel Atrogel). Tega lahko na boleč predel nanašamo trikrat na dan. Zdravilne učinkovine v arniki bodo zmanjšale vnetje in oteklino, ter tako odpravile bolečine. Seveda gel arnike lahko dolgoročno uporabljamo ob vseh artritičnih težavah, tako akutnih kakor kroničnih. Prednost pripravkov iz arnike je tudi v tem, da protibolečinsko delovanje nastopi zelo hitro. Poleg arnike pa lahko kronične oz. ponavljajoče se bolečine v mišicah in sklepih obvladujemo tudi z jemanjem naravnega zdravila iz korenine vražjega kremplja (npr. A. Vogel Artroforce). Ta deluje protivnetno in protibolečinsko, blaži otekline ter izboljša presnovo, ki je pri bolečinah v mišicah in sklepih lahko okrnjena. Za razliko od pripravkov iz arnike je potrebno na protibolečinski učinek počakati malo dlje. Prav zato ni namenjen občasni uporabi ob občasnih akutnih bolečinah, ampak ob tistih ponavljajočih oz kroničnih. Morda nam pa prav kombinacija omenjenega naravnega zdravila in zgoraj opisanih vaj utegne premagati ali pa vsaj omiliti kronične težave s sklepi.

Besedilo: Adriana Dolinar

© 2006-2017 FARMEDICA d.o.o. Ljubljana. Vse pravice pridržane. Izvedba Futurmedia.