Koristni članki

Bi se želeli izogniti težavam z žolčnikom? Uživajte hrano, ki podpira jetra!


Na žalost se ob težavah z žolčnimi kamni vse prepogosto osredotočamo le na žolčnik. Odstranjevanje žolčnika je običajen način reševanja teh težav. S tem pa na žalost ne odpravimo vzroka za nastanek žolčnih kamnov, opozarjajo naturopati. Kako lahko drugače poskrbimo za zdravje žolčnika in kako nam pri tem pomaga hrana?

Povezava med jetri in žolčnikom

Kadar se pojavijo težave z žolčnikom (žolčni pesek, kamni), jih je potrebno reševati skupaj s težavami na jetrih. Žolčnik je le vreča oz. zbiralnik, v katerega se izlivajo izločki jeter. Zgolj odstranjevanje žolčnika, ker so v njem žolčni kamni, ni prava rešitev. Žolčne kamne proizvajajo jetra, zato z odstranitvijo žolčnika ne odpravimo vzroka, zaradi česar so se žolčni kamni pojavili. Da jih jetra proizvajajo, smo krivi mi.  Z uživanjem neustrezne hrane, neobvladovanjem stresa, dehidracijo itd. ustvarjamo v jetrih ravno pravšnji material, ki teži k formiranju žolčnih kamnov.

Jetra so naš glavni organ čiščenja. Vse, kar se z nami tekom življenja dogaja, jetra vedo, saj so glavni filter našega telesa. Vedo, da smo zboleli in zaužili močna zdravila, vedo, da smo jezni, vedo, da smo zaužili pokvarjeno hrano, vedo, da smo ob praznikih popili preveč alkohola, vedo, da se že dolgo nismo naspali itd. Zdrav način življenja jih zato, logično, podpira, nezdrav pa, nasprotno, obremenjuje.

Torej če dolgo živimo nezdravo, lahko jetra preobremenimo. Kar pa ni dobro, saj je optimalno delovanje jeter pogoj za vitalnost in zdravje nasploh. Kar pomeni, da preobremenjevanje jeter lahko vodi v slabo počutje in bolezen. Mnogi so mnenja, da se bolezen sploh ne more razviti, vse dokler jetra delujejo s polno paro. Kadar pa jih preobremenimo, bodo imela težave pri ca. 200 različnih funkcijah, ki jih za nas opravljajo. Npr. težave bodo pri uravnavanju maščobnih zalog, uravnavanju holesterola, razgradnji in izgradnji beljakovin, čiščenju krvi in odstranjevanju toksinov, mikrobov, nevtralizaciji strupov, skladiščenju vitaminov, mineralov, vzdrževanju hormonskega ravnovesja, obnavljanju lastnega tkiva ... in seveda pri izločanju žolča, potrebnega za dobro prebavo maščob.

Pomanjkanjeenergije, vnetje sklepov, pojav alergij, vključno s senenim nahodom, povišan krvni tlak, sladkorna bolezen, debelost in celo neplodnost, so poleg težav z žolčnikom (žolčni pesek, žolčni kamni), lahko vse posledice slabega delovanja jeter.

Sestavni del strategije za odpravljanje ali pa preprečevanje mnogih težav, vključno tistih z žolčnikom, je torej krepitev jeter. To pa pomeni skrb, da jetra ne bodo zamaščena, da bo žolč prosto tekel, da se bodo toksične snovi redno izločale, da se bodo v jetrih morebitni pesek ali kamni raztopili in redno izločali, da se bodo jetrne celice lahko obnavljale in nemoteno opravljale številne funkcije.

Ker nam hrana pri preventivnem ohranjanju zdravja jeter (in žolčnika) lahko veliko pomaga, poglejmo, katera nam koristi in katera ne.

Beljakovine?

Pretiravanje z beljakovinami ni dobro tudi za jetra. Jetra so zadolžena za metabolizem kompleksnih beljakovin v osnovne delce in za ustvarjanje telesu lastnih beljakovin. Kadar uživamo obilje mesa, mleka, mlečnih izdelkov, skratka beljakovinsko bogato hrano, lahko jetra preobremenimo. Ne razumite narobe, beljakovine so potrebne za zdravje telesa, le pretiravati z njimi ni dobro. Pretiravanje z beljakovinsko hrano namreč lahko poruši črevesno floro, ker povzroči zmanjšanje števila dobrih mikrobov črevesne flore in povečanje števila slabih. To pa oslabi tudi razstrupljevalne sposobnosti telesa. Prav tako preveč beljakovinske hrane lahko telo zakisa, kar ponovno jetra obremeni.

Naturopati  npr. menijo, da do 3-krat ca. 80 gramov mesa (ne čistih beljakovin) na dan ne bo povzročalo zdravstvenih težav.  Paziti pa je pri tem potrebno, da uživate le ekološko hrano. Meso, ribe, jajca ... iz konvencionalne reje bodo jetra obremenjevali z ostanki hormonov, antibiotikov in pesticidov. Držite se nasveta, manj je več. Naj bo zgornja meja res trije obroki beljakovinske hrane na dan. Med beljakovinsko živilo sodijo tudi mleko in mlečni izdelki, s katerim prav tako ne gre pretiravati. Če jih že uživate, dajte prednost surovemu ekološkemu mleku in mlečnim izdelkom, ki niso utrpeli pasterizacije, homogenizacije in ne nosijo kupa toksinov v naša jetra.

Ogljikovi hidrati?

Jetra in žolčnik obremenjuje tudi uživanje hrane, polne enostavnih ogljikovih hidratov in živil, revnih z vlakninami. Takšna hrana telo neposredno zakisa  in s tem obremeni tudi jetra. Ker pa ima tudi visok glikemični indeks, pa telesu predstavlja velik izziv, kaj narediti z obilico glukoze, ki se naenkrat iz teh živil sprosti in vsrka v kri. Telo namreč ne more toliko glukoze sproti porabiti, zato jo morajo jetra predelati v trigliceride. Ti pa se shranjujejo v maščobne zaloge okrog bokov, pa tudi v jetrih. Kadar postanejo jetra posledično preveč zamaščena, ta težko opravljajo ves nabor nalog.

Zato se je dobro čim bolj izogibati npr. beli moki in vsem jedem, pripravljenih iz nje (kruh, peciva, testenine ...). Nadalje izločite iz prehrane tudi bel riž, sladko hrano, sladkano zlasti s problematičnim sladkorjem, kot je bel sladkor ali koruzni sirup (razne sladke prigrizke, peciva, kekse, bombone, čokolado, sladke kosmiče, sladke soda pijače ...) itd. Bolje od navedenih živil je uživati polnovredne, ekološke, čim manj rafinirane ogljikove hidrate z veliko vsebnostjo vlaknin. Npr. namesto bele moke, pšenično ali pa še bolje pirino, kamutovo polnovredno moko in izdelke iz nje. Uživajte več ekološkega svežega sadje in zelenjave. Pri izbiri slednje dajte prednost sladkemu krompirju pred navadnim, ali pa različnim zelenjavnim prikuham (špinači, rdeči pesi, ohrovtu, brokoliju ...).

Maščobe?

Prav tako ni težko razumeti, da se je dobro odpovedati škodljivim, industrijsko ustvarjenim maščobam. Transmaščobe (delno hidrogenirane maščoba), ki jih najdemo v margarinah in mnogih že pripravljenih izdelkih (paštete, keksi, krekerji, sladki namazi, gotove jedi...) in močno predelana rastlinska olja, obremenjujejo celo telo, ne le jetra. Prve dokazano vodijo v pojav srčno žilnih težav, sladkorne bolezni in raka, druge pa med drugim zaradi vsebnosti obilja omega 6 maščob v telesu pomagajo prižigati tiha vnetja, kar pa ponovno lahko pripelje do številnih obolenj in obremenjevanja jeter.

Namesto takšnih maščob raje uživajte naravna, ekološka olja, pridobljena na naraven način s postopki (npr. hladno stiskanje), ki ne uničijo maščob. Med takšne sodijo ekstra deviško olivno olje, laneno olje, kokosovo olje ... Med zdrave maščobe pa sodi tudi maslo. Več o maščobnih zmotah v povezavi z zdravjem si lahko preberete v knjigi Resnice in zmote o holesterolu in Resnice in zmote o maščobah, ki ju lahko prelistate na http://shop.zazdravje.net/.

Seveda je preventiva boljša od kurative. Če pa težave z žolčnikom že imate, jih boste poleg spremembe diete, hidracije ... lahko blažili  tudi z naravnim zdravilom, kot je Rowachol. Ta miri, odpravlja in preprečuje žolčne težave. Npr. pomaga ob  krčih, vnetjih, bolečinah žolčnika, pomaga raztapljati žolčne kamne in jih izločati ter preprečevati nastanek novih.

Besedilo Adriana Dolinar

© 2006-2017 FARMEDICA d.o.o. Ljubljana. Vse pravice pridržane. Izvedba Futurmedia.